logo - Wonen in de overtuin
SLUIT

‘We hebben ons droomhuis in het groen gevonden’

1 juni 2026 | Nieuws | De Overtuin

Soms zie je iets voorbijkomen en voel je meteen: dit klopt. Voor Corrie (52) en Ton (55) uit Leerdam begon het met een bericht op Instagram. Niet veel later stonden ze in Arkel, maakten kennis met De Overtuin en wisten ze het zeker: hier willen we wonen.

Corrie: “We waren al een tijdje op zoek naar een volgende stap. We wonen nu in een drukke, jonge wijk en verlangden naar meer rust, privacy en uitzicht. Een plek waar je echt buiten kunt zijn. Toen ik De Overtuin op Instagram voorbij zag komen, dacht ik meteen: hier gebeurt iets bijzonders.”

“Op dat moment waren we nog bezig met een ander huis, maar dat ging uiteindelijk niet door. Daarna hebben we meteen contact opgenomen met Van der Brugge, makelaar van De Overtuin. Toen we de plannen bekeken, voelde het eigenlijk direct goed. De locatie, de natuur, de ruimte… dit was precies waar we op hoopten.”

Ton knikt: “Dat gevoel had ik ook meteen. Een nieuw huis, energieneutraal, een mooie buurt in wording én zo’n bijzondere ligging. Alles viel op z’n plek.”

Droomwoning

Voor Corrie en Ton gaf uiteindelijk de plek de doorslag. Ze kozen voor een twee-onder-een-kapwoning aan het park, met uitzicht richting het Merwedekanaal. Ton: “We twijfelden nog tussen twee woningen, maar deze had dat vrije, weidse uitzicht. Daar vielen we voor.” “Dit huis is echt een droom die uitkomt!” vult Corrie aan.

Een plek met karakter

“Ik dacht altijd dat ik gebonden was aan Leerdam, maar eigenlijk ontdekte ik dat Arkel alles heeft wat we zoeken,” vertelt Corrie. “Het dorpse gevoel, maar wel centraal gelegen. Je bent zó in Gorinchem of ergens anders. En tegelijkertijd woon je hier straks aan de rand van het dorp, midden in het groen. Dat idee spreekt me enorm aan.”

Ton: “Ik ken deze plek nog van vroeger, toen hier nog de betonfabriek stond. Dat dit ooit de tuin van het landhuis was, vind ik bijzonder. Er zit geschiedenis in deze plek. Dat geeft karakter.”

Zin in de toekomst

Ton: “Ik ben heel benieuwd hoe het huis straks echt gaat voelen. Onze dochters wonen nog thuis en we krijgen regelmatig bezoek van vrienden, daarom wilden we graag een woning waar je samen kunt zijn én je eigen plek hebt. Dat hebben we hier gevonden: twee leefruimtes, één om te koken en één om lekker te zitten. Dat lijkt me heerlijk.”

Corrie vult aan: “En ik ben misschien nog wel het meest benieuwd naar de sfeer om het huis heen. Wie komen er wonen? Hoe gaat de buurt voelen? Alles is straks nieuw. Dat vind ik echt leuk om mee te maken.”

Genieten van het uitzicht

Op de vraag of ze al een favoriete plek in hun toekomstige huis hebben, hoeft Ton niet lang na te denken: “Het zitgedeelte aan de achterkant. Gewoon naar buiten kijken en genieten van het uitzicht. Het huis ligt iets hoger en door de lage beplanting houd je dat open gevoel, zonder dat je inkijk hebt vanaf het park. Ik zie mezelf daar al zitten: beetje naar het water kijken, vogels spotten en genieten van het groen.”

Corrie lacht: “En ik zie de keuken al helemaal voor me. Samen eten, familie en vrienden over de vloer. We hebben straks zelfs kamers over, dus logees zijn welkom. We willen hier vooral genieten van het leven.”

Rust, ruimte en toch overal dichtbij

Ton hoeft niet lang na te denken als de vraag komt wat hij tegen twijfelaars zou willen zeggen. Lachend zegt hij: “Waar zou je over twijfelen? De locatie is bijzonder. Het wordt niet te groot, je woont straks in Arkel en dichtbij Hoogblokland. In de natuur en toch heel centraal. Het station is dichtbij, de A15 ook. En juist die mix van mensen lijkt ons heel leuk. Wij zeggen gewoon: doen.”